پانزدهمین نشست همایش گفتگوی اسلام و مسیحیت با موضوع نهاد خانواده در قرآن تورات انجیل برگزار شد در این نشست جناب فادر وسام ابو ناصر از کشیشان فعال در کشور لبنان و جناب حجت الاسلام ابوزاده مباحث خود را ارائه کردند.
بدلیل مشکلی که برای جناب فادر وسام ابو ناصر بوجود آمده جناب کشیش میگل از کشور ایتالیا مباحث ایشون را ارائه کردند.
پانزدهمین نشست همایش گفتگوی اسلام و مسیحیت با موضوع نهاد خانواده در قرآن تورات انجیل برگزار شد در این نشست جناب فادر وسام ابو ناصر از کشیشان فعال در کشور لبنان و جناب حجت الاسلام ابوزاده مباحث خود را ارائه کردند.
بدلیل مشکلی که برای جناب فادر وسام ابو ناصر بوجود آمده جناب کشیش میگل از کشور ایتالیا مباحث ایشون را ارائه کردند.
ارائه فادر میگل: جناب فادر میگل تأکیدشان بر این بود که خدا در ابتدا که انسان را آفرید، مرد و زن آفرید و این دو باهم متحد شدند و یک خانواده را تشکیل دادند. و نمونههای تاریخی را مورد اشاره قرار دادند ازجمله داستان قابیل که به نحوی میخواهد ارتباط خانواده را از خودش نفی کند؛ داستان نوح(ع) که به هرحال در آن عنصر خانواده محسوس است؛ و داستان حضرت ابراهیم(ع) نمونههای تاریخی بودند که میخواست نشان بدهد که در عهد عتیق چقدر بحث خانواده دارای اهمیت و دارای ویژگی خاصی است. و همچنین ایشان به ده فرمان اشاره داشتند، باتوجه به اینکه ده فرمان مهم ترین اصل آموزشی کتاب مقدس محسوب میشود، هم در عهد عتیق و هم در عهد جدید ده فرمان اهمیت دارد. دو تا از دستورات ده فرمان دربارهی خانواده است؛ دستور پنجم که «احترام پدرمادرت را نگه دار،» و دستور هفتم که «زنا مکن!»
به عهد جدید وارد شدند. در عهد جدید –احتمالا نظر استاد هم همین بود که- خانوادهی ایمانی یکجوری از اهمیت بیشتری نسبت به خانواده نژادی برخوردار است گرچه نباید از خانواده نژادی هم غافل شویم و آن را مورد توجه قرار بدهیم. و اول خب اصل خانواده، همانطور که میگوید:«همسر مؤمن، همسر بی ایمان خودش را به ایمان میآورد» البته این یک پیش زمینهای دارد که باتوجه به اینکه در عهد عتیق ازدواج بین ادیانی –بنی اسرائیل با غیر بنیاسرائیل- ممنوع است و حتی در برهههایی از تاریخ وقتی ازدواج میکردند، پیغمبر دستور میداد که از همدیگر جدا بشوند و حتی بچه هایشان را هم طرد(یا ترک) بکنند! اما این ممنوعیت در عهد جدید برداشته شده و میگوید: «همسر مؤمن، همسر کافر-بی ایمان- را به ایمان برمی گرداند».
و پرداختند به آن دستور داستان مهمی که مادر و برادران حضرت عیسی(ع) آمده بودند در جایی و حضرت عیسی(ع) داشت موعظه میکرد و به او گفتند: «مادرت دم در کارت داره!» حضرت عیسی(ع) فرمود: «مادر من کیست؟ برادران من کیستند؟ و شما مادران من هستید» درحقیقت نمیخواست مادر خودش را کم اهمیت نشان بدهد ولی میخواست نشان بدهد که خانوادهی ایمانی از یک جایگاه بسیار بالاتری برخوردار است.
ارائه استاد ابوزاده: موضوع مقاله ایشان بیشتر در حوزهی کارکردهای خانواده از نگاه قرآن متمرکز بود. حالا شاید به چهار کارکرد به صورت جدی اشاره کردند: درمورد کارکرد عاطفی خانواده به آیاتی اشاره کردند ازجمله «لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا»[1] یا «خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ»[2] و بحث آرامش، که خانواده باعث ایجاد آرامش میشود. به کارکردهای اجتماعی خانواده اشاره کردند که ازجمله فرزند و فرزندآوری «أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا»[3] و بعد مهمترین و شاید بیشترین قسمت مقاله ایشان به حوزهی تعلیم و تربیت فرزندان اختصاص پیدا کرد و به آیاتی اشاره کردند که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا»[4] و آیهی «وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ»[5] و «وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا»[6] آیاتی که بیشتر در حوزهی دستور به اینکه ما برای تعلیم و تربیت فرزندانمان میتوانیم نقش مؤثری داشته باشیم.
کارکرد دیگری که اشاره کردند، بحث کارکردهای اخلاقی خانواده است؛ از جمله داستان مفصلی که گفتند بحث افشای اسراری بود که داشتند. در ارتباط میان زوجین و ارتباط میان فرزندان و والدین، بخشهایی از آیات قرآن را اشاره کردند. و آخرین بحثشان هم کارکردهای جنسی بود که در تولیدمثل و ارضای مشروع تأکید داشتند. و یک کاراکتر دیگر هم بحث کارکردهای اقتصادی خانواده بود. این چند کارکرد را بصورت تیتروار اشاره کردند. (کارکردهای عاطفی-آرامش- و اجتماعی و اخلاقی و اقتصادی و جنسی.)
در ادامه پرسش و پاسخ های جدی بین حاضرین و کارشناسان برنامه مطرح شد.