این رویداد خاتمه یافته است و اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد

برگزاری هفتمین پیش نشست با عنوان: « اخلاق صلح و دیپلماسی عمومی»


ارسال شده در تاریخ :
برگزاری هفتمین پیش نشست با عنوان: « اخلاق صلح و دیپلماسی عمومی»

هفتمین پیش‌نشست همایش مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت با موضوع «اخلاق صلح و دیپلماسی» در روزه یکشنبه 7 خرداد 1402 در موسسه خاتم النبین-صلی الله علیه و آله- برگزار شد.


در این نشست کشیش دکتر وردان ابوچینا از کشور آلمان به صورت مجازی و برخط و حجت الاسلام امینی گلستانی رئیس موسسه بین المللی صلح و ادیان و امام فرهنگی مونیخ آلمان حضور داشتند و در خصوص تعاریف و ضرورت صلح در جهان معاصر و قدرت نرم دیپلماسی به بحث و گفتگو پرداختند.

**کشیش ابوچینا رئیس مرکز گفتگوی ادیان ارتدوکس زاگرب بیان داشتند که صلح ادیان در جهانی که گرفتار بحران اخلاق و معنویت شده ضرورت بدون انکار دارد. در شرایط کنونی به ویژه در غرب دولت‌ها درگیر مقاصد سیاسی هستند و مباحث اخلاقی در اولویت چندم هست و حال آنکه معنویت واقعی فقط از طریق گفتگوی ادیان ممکن است. ایشان اضافه کردند که در کتاب مقدس مسیحیت خدمت به همسایه و هم نوع از ضروریات انسانی است

**این استاد دانشگاه رگنزبورگ افزودند که به عنوان تنها کشیش شیعهشناس کرواسی و شرق آلمان که دوبار به ایران سفر کرده و میهمان جامعه المصطفی-صلوات الله علیه- بوده شیعه در اروپا حضور پررنگ ندارد و بایستی روحانیون زباندان حضور داشته باشند و شورای رهبران ادیان درراستای اعتمادسازی فعالیت کنند. در نظر ایشان صلح فقد نبود جنگ نیست بلکه امری ایجابی است. کشیش وردان بیان داشتند که قرن حاضر قرن گفتگوی ادیان است و تا همدیگررو نشناسیم دشمن همدیگر خواهیم بود

**در نتیجهگیری پایانی کشیش وردان اظهار داشت که بایستی شیعیان بیشتر به معرفی خود بپردازند چرا که در اروپا اهل سنت حنفی مسلک اکثرا قدرت بیان را به دست گرفتهاند.

**حجت الاسلام دکتر امینی هم ضمن بیان تعاریف مربوط به مفهوم دیپلماسی عمومی و تفاوت آن با روابط عمومی و پروپاگاندا بیان داشت که در الگوی اسلامی دیپلماسی عمومی، سه اصل دعوت، تألیف قلوب و مهادنه از اصول اجتناب ناپذیر عصر حاضر در بحث صلح پژوهی است. با توجه به همین سه اصل هست که می‌توان به معرفی صحیح اسلام پرداخت.

**از جمله مهمترین روش‌هایی که در دیپلماسی‌عمومی پیامبر-صلوات الله علیه- مورد استفاده شده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. روش سیاسی (مذاکره با مردم، نخبگان و نمایندگان)؛

2. روش فرهنگی ـ تبلیغاتی (اعزام مبلغان)؛

3. روش حقوقی (انعقاد پیمان‌ها و قراردادهای سیاسی)؛

4. روش اقتصادی (تألیف قلوب)؛

5. روش بشردوستانه (عتق و فک رقبه).

**رئیس موسسه بین المللی صلح و ادیان در ادامه بیان داشت که ۱۴ آیه اصلی در خصوص صلح وجود دارد که آیات متعدّدى از قرآن مجید در مورد صلح سخن میگوید، و خداوند متعال در این آیات، تابلوى زیبایى از صلح به تصویر کشیده است. به برخى از این آیات توجّه فرمایید:

1ـ در آیه شریه 61 سوره انفال مى فرماید:

«(وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَکَّلْ عَلَى اللهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ); و اگر تمایل به صلح نشان دهند، تو نیز از در صلح درآى، و بر خدا توکّل کن، که او شنوا و داناست».

عرب به صلح «سلم» و «سلام» مى گوید، و لذا در قرآن مجید ـ جز یک مورد ـ از صلح به واژه هاى مذکور تعبیر شده است. ضمناً شاید معناى «وتوکل على اللّه...» این باشد که در عین پذیرش صلح و زمین نهادن سلاح، توکّل بر خدا نموده، و هوش و حواست را جمع کن، تا مبادا آتش بس دشمن تله اى براى غافلگیر کردن تو باشد، و بدین وسیله بر تو غالب و پیروز گردد. پس در عین حال که صلح دشمن را مى پذیرى، مواظب توطئههاى او نیز باش.

2ـ در آیه 35 سوره محمّد مى خوانیم:

«(فَلاَ تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمْ الاَْعْلَوْنَ وَاللهُ مَعَکُمْ وَلَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمَالَکُمْ); پس هرگز سست نشوید و (از دشمنان) صلح (ذلّت بار) نطلبید در حالى که شما برترید، و خداوند با شماست و هرگز از (ثواب) اعمالتان نمىکاهد».

**در ادامه کارشناسان پاسخگوی سوالات شرکت‌کنندگان بودند.

**این نشست هفتمین پیش‌نشست این همایش می‌باشد و همایش در بهمن سال جاری برگزار خواهد شد. پژوهشگران می‌توانند مقالاتی که با موضوع اخلاق در اسلام و مسیحیت ارائه کنند.





پوستر همایش

© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : همایش نگار ( ویرایش 10.0.5.2)